Att anpassa laborationer och praktiska moment efter syfte: “linjärt” eller “blandat” upplägg

Lead Teacher, Hanna Forsberg, shares tips on how to “blend” the learning during labs.
#blendedlearning #VRSkolor #CanvasLMS
Need to translate this page? Open the page in Chrome and click “translate”. If this option is not available, you may need to turn on translation in Settings>>Advanced>>Language.

DIGITALT STÖD FÖR LÄRANDE

Jag har länge funderat på hur man kan öka delaktighet och möjlighet till diskussion i laborativa moment. Tiden för laborativa och praktiska moment är ofta begränsad, så det gäller att ta vara på den. I år skrev jag om instruktionen till en laboration där eleverna undersöker sambandet mellan organiska molekylers (alkoholers) struktur och deras egenskaper. Laborationen består av tre olika moment: undersökning av (1) brännbarhet, (2) löslighet, och (3) struktur med hjälp av molekylmodeller. Som alltid inleder jag med att föreläsa om de kemiska processerna på lagom nivå för att utrusta eleverna med de begrepp som de behöver behärska för att kunna diskutera sina observationer utifrån ett kemiskt perspektiv. I originalutförandet av laborationen gör alla elever alla tre moment, och skriver en rapport med metod och analys, ett upplägg som är brukligt i laborativa sammanhang. Vi kan kalla förfarandet “linjärt”. I det nya utförandet delas eleverna istället upp och arbetar…

View original post 522 more words

About kristylundstrom

I currently work as the Managing Director of Viktor Rydberg Schools. I am a student of learning. I am interested to see where it happens, when it happens, and how it happens. I am also a math and computer science teacher. I have lived in Belgium and in the USA. I really appreciate my multi-cultural environment - I believe it adds dynamics to our school.
This entry was posted in Skolchefens blogg, Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a comment